درس (٢٤)امام شناسي / شباهت امام عصرباپيامبران قسمت اول
درس بيست وچهارم امام شناسي
 
 
اَللّهُمَّ! صَلِّ وسَلِّمْ، وَزِدْ وبارِکْ، علي صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبَویة، والصَّولَةِ الحیدریة، والعِصمَةِ الفاطمیة،
والحِلمِ الحَسَنیة، والشّجاعةِ الحسینیة، والعِبادةِ السَّجّادیة، والمَئِرِ الباقریة، والثارِ الجَعفریة،
والعُلومِ الکاظمیة، والحُجَجِ الرَّضویة، والجُودِ التَّقَویة، والنَّقاوَةِ النَّقَویة، والهَیبةِ العَسکَریة،
والغیبة اللهیة، القائمِ بالحَقّ، والدّاعى اِلَى الصّدقِ المطلق، کلمةِ الله، وامانِ الله،
وحجّةِ الله، القائمِ بامرِ الله، ........
 
– بار خدایا! رحمتهاى پیاپى فرست، و درودهاى خجسته خویش ارزانى دار،
بر امام بزرگوارى که صاحب دعوت محمدى است، و صولت حیدرى، و عصمت فاطمى،
و حلم حسنى، و شجاعت حسینى، و عبادت سجادى، و مفاخر باقرى، و ثار جعفرى،
و علوم کاظمى، و حُجَج رضوى، و جود تقوى، و نقاوت نقوى،و هیبت عسکرى، و غیبت الهى.
 
درصلَوات منسوب به حکیم قُدّوسى، خواجه نصیرُ الدّینِ طوسى، كه درابتدا ي بحث به آن تبرك جستيم
،حضرت مهدى(علیه السلام)، با ویژگیهاى پدران خویش نیز، توصیف شده است.
 
آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى
 
@شباهت  امام عصربا پيامبران (ع)قسمت اول:
 
انسان، عُصاره ی عُصاراتِ کائنات است. انبیا و اولیا، عصاره ی انسان وانسانیتند. 
 
ومهدى(علیه السلام)، عصاره انبیا و اولیاست. این است که میان او و پیامبران بجز امر (غیبت)- 
 
شباهتهاى دیگرى نیز هست، و پاره اى از ویژگی هاى پیامبران در مهدى (علیه السلام) متجلّى 
 
است.
 
وى، مهدى، ولى اعظم، و سرّ اکبر است. او ذخیره الهى، وبقیةُ الله، وخلاصه تجلّیات گذشته 
 
است. اگر ذخایر وامکانات پیامبران سَلَف، در نزد او باشد، اگر همه اسرار جهان پیش او 
 
مکشوف بوَد، اگر ودایع اولیا در خدمت او گرد ید، همه درست است و به جا. در احادیث، 
 
خصوصیاتى از پیامبران یاد شده است، که در قائم آل محمد(صلى الله علیه وله وسلم) هست
 
در روايتي كه شيخ اجل محمد بن الحسن الحر عاملي در كتاب إثبات الهداة بالنصوص و 
 
المعجزات از كتاب إثبات الرجعة فضل بن شاذان به سند صحيح آورده، چنين مي‌خوانيم:
 
از امام صادق(ع) است كه فرمود:
 
هيچ معجزه‌اي از معجزات انبيا و اوصيا نيست مگر اينكه خداوند تبارك و تعالي مثل آن‌‌را 
 
به‌دست قائم(ع) ظاهر مي‌گرداند تا بر دشمنان، اتمام حجت كند 
 
و نيزعلامه مجلسي در بحارالأنوار حديثي از مفضل بن عمر از امام ابوعبدالله صادق(ع) نقل 
 
كرده كه فرمود:
 
و در آن هنگام آقاي ما قائم(ع) به خانه خدا تكيه زده مي‌گويد:
 
 اي مردم هركس مي‌خواهد آدم و شيث را ببيند، بداند كه من آدم و شيث هستم،
 
و هركس كه مي‌خواهد نوح و فرزندش سام را ببيند، بداند كه من همان نوح و سامم،
 
 و هركس مي‌خواهد ابراهيم و اسماعيل را ببيند، بداند كه من همان ابراهيم و اسماعيل 
 
مي‌باشم،
 
 و هركس مي‌خواهد موسي و يوشع را ببيند، من همان موسي و يوشع هستم،
 
 و هركس مي‌خواهد عيسي و شمعون را ببيند، من همان عيسي و شمعون هستم،
 
و هركس مي‌خواهد محمد(ص) و اميرالمؤمنين را ببيند، بداند كه من همان محمد و اميرالمؤمنين 
 
هستم،
 
 و هركه مي‌خواهد حسن و حسين را ببيند، بداند كه من همان حسن و حسين مي‌باشم،
 
و هر كه مي‌‌خواهد امامان از ذرية حسين را ببيند، بداند كه من همان ائمه اطهار هستم. دعوتم 
 
را بپذيريد و به نزدم جمع شويد كه هرچه گفته‌اند و هرچه نگفته‌اند را به شما خبر مي‌دهم.2
 
اين حديث، دلالت دارد بر اينكه تمام صفات انبياي عظام و مكارم ائمة اطهار(ع) در وجود امام 
 
زمان ما ـ أرواحنا فداه ـ جمع است و از آن حضرت بروز مي‌كند،
 
و نيز روايتي كه قبلاً از پيغمبر اكرم(ص) آورديم كه نهمين آنها قائمشان است و او ظاهر و باطن 
 
آنها است، بر اين معني دلالت مي‌كند.
 
همچنين شيخ صدوق در كتاب كمال‌الدين به سند خود از ابوبصير روايت كرده كه گفت:
 
شنيدم حضرت ابوعبدالله صادق(ع) مي‌فرمود:
 
 سنت‌هاي پيغمبران(ع) و آنچه از غيبت‌ها برايشان واقع شد، در قائم ما اهل البيت نيز به‌طور 
 
كامل و صددرصد واقع خواهد شد.
 
ابوبصير گويد: عرض كردم يابن رسول‌الله، قائم شما اهل البيت كيست؟
 
فرمود: اي ابوبصير، او پنجمين از نسل فرزندم موسي است، او فرزند بهترين كنيزان است، 
 
غيبتي خواهد داشت كه در آن باطل‌كيشان به ترديد مي‌افتند، سپس خداوند عزوجل او را آشكار 
 
مي‌كند و به‌دست او شرق و غرب زمين را فتح مي‌نمايد و روح‌‌الله، عيسي بن مريم، از آسمان 
 
فرود مي‌آيد و پشت سرش نماز مي‌خواند... .3
 
1- شیخ حر عاملی، اثبات الهداه، ج ۷، ص ۳۵۷
 
2- محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۹
 
3- شيخ صدوق، كمال الدين، و تمام النعمه، ج ۲، ص ۳۴۵
 
ادامه دارد.....
 
 
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعلنی من أعوانه وأنصاره آمين
 




:: موضوعات مرتبط: امام شناسي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : تاج بخشيان
تاریخ : پنج شنبه 31 مرداد 1392
مطالب مرتبط با این پست