درس (١٣٥) امام شناسي/ياران امام عصر از ديدگاه امام صادق

درس (١٣٥) امام شناسي/ياران امام عصر از ديدگاه امام صادق

 

درس صد وسي وپنجم امام شناسي
 
@ياران امام عصر ازنظرامام صادق:
 
بيشتر یاران امام مهدی(ع) از جوانان هستند. برای آشنایی شما، گروه های یاریگر امام زمان(ع) را از زبان امام صادق(ع) معرفی می کنیم.
 
 
1.فرشتگان
 
دسته ها وگروه های مختلفی از فرشتگان در هنگام ظهور به یاری امام مهدی(ع) می آیند.در این زمینه امام صادق(ع) فرمودند: «ملائکه ی منزلین،ملائکه ی کروبین و ملائکه ی مقربین، امام مهدی(ع) را یاری می کنند».(1) و در جای دیگر فرمودند: «زمانی که او قیام نماید، فرشگان بدر،فرود خواهند آمد که تعدادشان 5هزارنفرند».(2)
 
2.جنّیان
 
جالب است بدانید که حتی جن ها هم به امام مهدی(ع) کمک می کنند. امام صادق(ع) به «مفضل بن عمر» -یکی از شاگردانشان - فرمودند: «مؤمنان جن، او را یاری خواهند کرد»، عرض کرد: «آیا[در زمان ظهور] ملائکه و جن برای مردم ظاهر می شوند؟» فرمودند: «بلی، به خدا قسم! با ایشان گفت وگو می کنند، مانند این که شخصی با اهل و عیال خود صحبت می نماید».پرسید:«[آیا جنییان ]همراه او می روند؟»فرمودند: «بلی، والله،ای مفضّل!ایشان مابین کوفه و نجف فرود می آیند و تعدا اصحابش از ملائکه چهل وشش هزار و از جنیان شش هزار است و در روایت دیگر فرمودند:عدد ایشان ،به تعداد فرشته ها ،چهل و شش هزار خواهد بود».(3)
 
3. یاران خاص امام مهدی(ع)
 
(فرماندهان)
حتماً درباره ی 313 نفر یار امام مهدی(ع) سخنان بسیاری شنیده اید. امام صادق(ع) فرمودند:«خداوند313 نفر اصحابش را بدون قرار قبلی،مانند ابر پاییزی، جمع می کند. پس در میان رکن و مقام با او بیعت می کنند».(4)
 
4. بانوان
 
در زمان صدر اسلام، گروهی از زنان به یاری پیامبر(ص) می آمدند.در زمان ظهور هم گروهی از زنان به امام زمان (ع) کمک می کنند و جزو یارانشان هستند.امام صادق(ع) در این باره فرمودند:«با قائم سیزده زن خواهند بودکه مجروحان را مداوا و مریض ها را پرستاری می کنند؛ چنان که با پیامبر(ص) بودند».(5) البته در روایات مختلف از حضور 50 زن بین یاران امام مهدی(ع) سخن به میان آمده است.
 
5. راجعون
 
گروه پنجم یاریگران امام زمان(ع) افرادی خاص هستند که در گذشته زندگی می کرده و از دنیا رفته اند و به هنگام ظهور به این دنیا باز می گردند. به این گروه راجعون می گویند.
امام صادق(ع) در این باره می فرمایند:
«هرگاه قائم قیام نماید27نفر را از پشت کعبه (کوفه)بیرون می آوردکه 15نفراز قوم موسی(ع)هستند که مردم را به حق هدایت می کردند؛ هفت نفر از اصحاب کهف،یوشع بن نون- وصی موسی(ع)-مؤمن آل فرعون،سلمان فارسی، مالک اشتر و ابودجانه ی انصاری».(6)
 
6. امام حسین (ع)و یارانشان
 
برطبق روایات، اولین کسی که پس از ظهور به این دنیا باز می گردد،امام حسین(ع)هستند.امام صادق(ع) درباره ی یاری سیدالشهداء(ع) و یارانشان به امام زمان(ع) می فرمایند:«امام حسین(ع) ظاهر می شود با 12000صدیق و72تن اصحاب ایشان در کربلا».(7)
 
7. منتظران
 
«مفضّل»می گوید:«روزی نزد حضرت صادق(ع) از قائم (ع) وکسانی که در انتظار ایشان از دنیا رفتند، یادی کردیم. آن حضرت فرمودند:«هرگاه قائم قیام کند به نزد قبرمؤمن می آیند و به او می گویند:ای فلانی!صاحب تو ظهور کرده.اکنون اگر می خواهی برخیز و به او ملحق شو و اگر می خواهی همچنان در رحمت وکرامت حق بمان».(8)
 
8.مؤمنان
 
درباره ی یاری مؤمنان به امام مهدی(ع) حضرت صادق(ع) فرمودند:«ارواح مؤمنان درجنان به زیارت آل محمد(ص) می روند وبا ایشان از خوردنی ها و نوشیدنی ها استفاده می کنند و در مجالس آن ها حاضر می شوند و با ایشان صحبت می کنند تا روزی که قائم ما قیام کند؛ خداوند آن ها را بر می انگیزاند.پس با آن حضرت همراه می شوند ودسته دسته به او لبیک می گویند».(9).
 
9.پیامبران
 
همان طور که در دوران غیبت کبرا،حضرت خضر(ع) جزو هم نشینان امام مهدی(ع) هستند،در دوران ظهور هم انبیای الهی به یاری ایشان می شتابند که نمونه ی بارز آن ها حضرت عیسی(ع) است که پس از نزول ازآسمان در نماز هم به امام ،اقتدا می کنند.
 
 
10.سپاه ترس
 
از شباهت های دیگر امام مهدی(ع) به پیامبر(ص) این است که ایشان هم به مانند جدشان به وسیله ی ترس و رعب یاری می شوند. امام صادق(ع) در این باره می فرمایند:
«قائم ما با سپاه ترس یاری و به وسیله ی کمک الهی تأیید شده است و زمین برای او، در هم پیچیده می شود و تمام گنج های خود را برای او آشکار می کند...»(10)
 
پی نوشت ها :
 
1. غیبت نعمانی،ص153.
2. غیبت نعمانی،ص243.
3. الزام الناصب،ج2،ص264.
4. بحار،ج52،ص306.
5.اثبات الهداه،ج3،ص575.
6. الزام الناصب،ج2،ص284.
7. بحار،ج53،ص6.
8. بحار،ج53،ص76.
9. بحار،ج53،ص97.
10. الامام المهدی(ع) ،ص593.
 
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعلني من أعوانه وانصاره



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : تاج بخشيان
تاریخ : سه شنبه 19 شهريور 1392
مطالب مرتبط با این پست